A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Гринцівський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІII ступенів - дошкільний навчальний заклад Лебединської районної ради Сумської області

Методичні рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації навчання та розвитку дітей в умовах карантину

Дата: 08.04.2020 23:40
Кількість переглядів: 192

Методичні рекомендації батькам дітей з тяжкими порушеннями мовлення

Для того, щоб заняття в домашніх умовах у період карантину проходили ефективно батькам слід дотримуватися певних правил:

  • тривалість одного заняття може становити від 10 хвилин і не повинна бути більше 20 хвилин;
  • артикуляційні вправи виконувати перед дзеркалом, щоб дитина могла себе контролювати;
  • допомагайте дитині у виконанні завдання тільки в тому випадку, якщо вона цього потребує, не намагайтеся виконувати завдання за дитину;
  • розмовляйте з дитиною чітко, повернувшись до неї обличчям;
  • під час спілкування з дитиною закріплюйте набуті в процесі заняття вміння і навички;
  • виховуйте у дитини самоконтроль, привчайте її використовувати набуті мовленнєві навички, стежити за своїм мовленням і самостійно виправляти допущені помилки;
  • відведіть спеціальне місце для занять, де дитину нічого не буде відволікати, де їй буде зручно, переконайтеся, що дитині вистачає світла;
  • не змушуйте дитину займатися, якщо вона погано себе почуває, для мовленнєвих вправ і завдань у дитини обов’язково повинен «дихати» ніс;
  • завдання, підібрані учителем, виконуйте послідовно і систематично;
  • наберіться терпіння і не кидайте розпочату справу, навіть якщо результат не буде видно відразу;
  • не вживайте слова «неправильно», «не так», «погано», підтримуйте дитину, хваліть навіть за незначні успіхи.

У кожного заняття є своя структураРозглянемо загаль

Корисні посилання:

Для досягнення результату необхідно займатися з дитиною регулярно та систематично, в один і той самий час. Заняття повинні бути цікавими, не примусовими, в легкій ігровій формі. Тільки за умови активної та свідомої допомоги батьків своїй дитині ефективність занять  буде успішною.

  

 

 

Рекомендації для батьків щодо навчання дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах карантину.

1. Додержуйтесь усталеного розпорядку дня.

2. Подбайте про комфортне робоче місце і організацію заняття в цілому.

3. Займайтеся з дитиною, коли вона бадьора та енергійна, не втомлена, не голодна, коли у вас є час, енергія та ентузіазм для занять, коли вашу увагу ніщо не відволікає.

4. Увімкнений телевізор і радіо заважає дитині зосередитись. Тому, починаючи заняття з дитиною, вимикайте всі джерела стороннього шуму. Дитина повинна сконцентруватися на тому, що ви їй говорите, а шум на задньому плані у таких випадках дуже заважає.

5. Використовуйте для роботи максимально продуктивний час. Всі заняття, які спрямовані на розвиток дитини, краще планувати напершу половину дня.

6. Формуйте навички самостійної роботи. У дітей є бажання самостійно виконувати деякі трудові доручення – мити посуд, накривати на стіл, підмітати. Тому дитині слід давати посильні трудові доручення.

7. Всі заняття організовуйте в ігровій формі, використовуйте предмети, які є привабливими для дитини.

8. Змушувати дитину не потрібно.Важливо прислухатись до бажань дитини та йти за її інтересами. Відповідно до можливостей дитини, визначати оптимальний темп навчання.

9. Потрібно ставити реалістичні вимоги.Звертайте увагу на зусилля дитини, а не на результат. Позитивно оцінювайте навіть найменші її досягнення, хваліть за старанність, радійте успіху дитини.

10. Використовуйте позитивні підкріплення:посмішку, кивок головою, поплескування по спині, похвалу за правильні дії, наклейки, призи тощо.

11. Розбивайте завдання на маленькі кроки. Дитині буде легше набувати нових навичок, якщо оволодіння ними буде відбуватися поетапно.

12. Плануйте творчість чи роботу руками. Така діяльність заспокоює та гармонізує. Наприклад: приготувати з дітьми пиріг, наліпити вареників, посадити насіння, щось сплести чи зшити.

13. Використовуйте основні захоплення дитини на користь навчанню. Дитина хоче читати – можемо почитати, вирішує складати пазли – займемось цим.

14. На час карантину потрібно підготуватись і знайти нові варіанти для ігор. Дитина не зможе робити одне й те саме щодня. Для неї є цінним, коли батьки граються з ними на одному рівні: наприклад, сідають разом на килим і роблять щось спільне.

  • Удома можна гратися з кінетичним піском, пластиліном, робити аплікації з паперу. Можна малювати фарбами по крупі, ховати невеликі іграшки й знаходити їх, викладати аплікацію та придумувати до неї історію. Також гратися з тістом: ліпити фігурки, випікати, розфарбовувати.
  • Рухливі ігри.Під час таких занять можна обіграти всі речі, які є вдома. Наприклад, стілець – оббігати, на нього можна залазити, його штовхати, піднімати тощо.

15. Скористайтеся такими ресурсами:

https://sashkaua.ucoz.ua/ «Вірші», «Казки» та «Оповідання» ви маєте можливістьпочитати вірші, казки та оповідання для дітей різних авторів.

http://posnayko.com.ua/ Журнал «Пізнайко»: вірші, казки, творчість.

https://www.solnet.ee/ Розвиваючі, навчальні ігри для самих маленьких та ще багатоцікавого і для батьків.

http://edugames.rozumniki.ua/ навчальні програми для дошкільнят та дітей молодшогошкільного віку з інтерактивними вправами, веселими анімованими персонажами яскравими сюжетами та звуковим супроводом.

 

Рекомендації батькам дітей з особливими освітніми потребами, як організувати розпорядок дня дитини з порушенням опорно-рухового апарату в умовах карантину.

     Дотримуйтесь звичного графіка. Наголошуємо, що під час карантину важливо підтримувати звичайний розпорядок дня дитини.

Варто дітям, що мають певні труднощі, а саме порушення опорно-рухового апарату, приділяти додатковий  часз показом правил дотримання гігієни, щоб застерегтися від коронавіруса.

     Зверніть увагу на те, що під час карантину кожна родина особливо має тримати оселю відповідно санітарно-гігієнічним нормам, організовувати правильне харчування дитини. Дані два напрями надзвичайно важливі для дітей, які мають порушення опорно-рухового апарату.

     Організуйте відповідно віку сон дитини. Провітрюйте кімнату. Дитині рекомендовано спати на рівному ліжку з жорстокою підставою і м’яким матрацом, з невисокою, бажано спеціальною ортопедичною подушкою. Тоді фізіологічні вигини хребта будуть зберігатися і під час сну. Привчіть дитину спати на спині або на боці, а не на животі або скрутившись «калачиком».

Одягайте дитину з урахуванням температури в кімнаті. Комбінуйте статичні ігри з динамічними, рухайтеся за можливості хоча б по 20-30 хвилин у день, займайтеся з дитиною лікувальною фізкультурою. Робіть вранці, протягом дня або ввечері за дві години до сну корисні фізичні вправи, займайтесь під музику.

      Рекомендуємо батькам, у сім’ї яких є дитина з певними порушеннями опорно-рухового апарату, продовжувати у розважальній формі її навчати та розвивати.

      Як правильно підготувити вдома «робоче» місце? Зручний стілець (за необхідності на гвинтах і шарнірах), у якого ви зможете підігнати і висоту сидіння, і його глибину, і нахил спинки. Варто розташувати в освітленому місці кімнати, бажано ближче до вікна. Якщо все ж таки темно, настільну лампу встановіть так, щоб світло падало зліва.

Книги бажано ставити на підставку на відстані витягнутої від очей руки. Це дозволяє дитині тримати голову прямо (знімає навантаження на шийний відділ) і попереджає розвиток короткозорості.

      Навчіть дитину сидіти прямо (за умови фізичної можливості), з рівномірною опорою на обидві ноги і сідниці. Час від часу при сидінні треба трохи міняти позу. Через кожні 30-45 хвилин занять слід встати та походити 5-10 хвилин.

     Слідкуйте, щоб у дитини не виникла звичка сидячи класти ногу на ногу, підігнувши ногу під себе, прибирати зі столу і звішувати неробочу руку, сидіти боком до столу, із зігнутою спиною (за умови фізичної можливості). 

Час перебування на карантині радимо використати так, щоб навчитись того, що вміє ваша дитина. Нехай дитина Вас вчить.

Рекомендуємо вправи на розвиток дрібної та загальної моторики, які поліпшують розвиток пізнавальних процесів, діяльність серцево-судинної і травної систем, розумові здібності дитини, зменшують емоційне напруження, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мовлення дитини.

      У випадках легких уражень, коли рухи пальців правої руки не ізольовані і супроводжуються подібними рухами лівої руки, можна виконувати таку вправу: дорослий сідає ліворуч і, м’яко притримуючи п’ясть лівої руки, просить дитину виконувати рух пальцями правої.

Корисні вправи на розвиток моторики: постукати по столу розслабленою п’ястю правої (лівої) руки; повернути праву руку на ребро, зігнути пальці в кулак, випрямити, покласти руку на долоню, зробити те саме лівою рукою; руки напівзігнуті, опираються на лікті (струшування по черзі п’ястями); руки перед собою, опора на передпліччя, по черзі змінювати положення правої і лівої п’ястей (зігнути-розігнути, повернути долонею до обличчя – до столу); зафіксувати лівою рукою праве зап’ястя, а долонею правої руки постукати по столу, погладити стіл тощо. Одночасно проводиться робота з розвитку рухів пальців рук; з’єднати кінцеві фаланги випрямлених пальців рук; з’єднати променево-зап’ястні суглоби, п’ясті розігнути, пальці відвести.

       Формуйте в дитини різні способи утримання предметів (відповідно до їх розмірів, форм, матеріалів).

Корисними для розвитку рухів є завдання з використанням паперу. Потрібно вчити дітей складати і розгортати, скручувати, перегортати, розривати, м’яти і розгладжувати аркуші паперу (наприклад, простий газетний папір). Для розвитку рухіврук слід навчати дитину перемотувати з клубка в клубок мотузку, шнур, нитки.

       Для дітей, яким складно згинати і розгинати великий, вказівний і середній пальці рекомендуємо: масаж пальчиків, ліплення із різних матеріалів (тісто, пластилін, глина), ванни з крупами, мозаїка, ігри – шнурування Марії Монтессорі, ігри з ґудзиками та намистинками, пазли, ігри з прищіпками, катання долонькою дерев’яних і гумових м’ячиків по рівній поверхні, плескання в долоні тихо і голосно в різному темпі, барабанити. За можливості малюйте розфарбовуйте, штрихуйте, вирізайте ножицями. Грайте в ігри з піском, водою. Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика.

 

 

 

 

Рекомендації батькам дітей зі СДУГ щодо особливостей організації побуту, навчально-виховної діяльності, міжособистісної взаємодії під час карантину.

      Ураховуючи психофізичні особливості дітей з синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (далі – СДУГ), їхні можливості та потреби, пропонуємо батькам в період карантину скористатися такими рекомендаціями:

1. Домовитись із педагогом про розміщення домашнього завдання на сайті, у Вайбері (шкільній групі), електронній платформі тощо з метою спрямування діяльності власної дитини і за потреби допомогти їй.

2. Якщо дитина має проблеми із письмовим оформленням завдання, можна запропонувати їй усну форму відповіді (використання онлайн режиму, голосових повідомлень, телефону тощо), узгодивши це питання з вчителем.

3. Діти зі СДУГ швидко втомлюються, тому дорежиму дня слід обов’язково включити денний сон. До виконання домашнього завдання доцільно приступати після денного сну та корекційної гімнастики.

4. Не змушуйте дитину виконувати надмірну кількість завдань. Таке виконання має бути дозованим.

5. Під час виконання домашнього завдання дозволяйте дитині сидіти так, як їй зручно, за потреби – встати і пройтись по кімнаті. Надмірна суворість призведе лише до їх емоційного зриву.

6. Приділяйте час оздоровленню та психічному розвантаженню малюка: регулярне провітрювання приміщення, прийняття ванни, фізична зарядка, вправи на релаксацію, використання танцювальних елементів, слухання спокійної музики тощо.

7. Залучайте дитину до систематичного виконання побутових обов’язків: прибирання квартири, миття посуду, поливання квітів, догляд за домашніми тваринами тощо. Однак пам’ятайте, що доручення мають відповідати віку, рівню розвитку та здібностям дитини.

8. Під час проведення навчальних занять ураховуйте індивідуальні особливості Вашої дитини.

9. Частіше хваліть дитину. Діти зі СДУГ покарань не сприймають, однак дуже чутливі до заохочень.

10. Під час виконання домашнього завдання разом з дитиною не відволікайтеся на інші справи (метушливість батьків передається дітям, які будуть хвилюватися).

11. Складне (або велике за обсягом) домашнє завдання розподіліть на частини (вказівки батьків мають бути конкретними: бери щоденник, сідай за стіл, відкривай зошит і т.д.). Згодом дитина всі ці дії виконуватиме самостійно.

12. Використовуйте таймер (за допомогою наочних годинників різних видів гіперактивні діти контролюють власну швидкість виконання завдання, на який відведений певний час).

13. З метою профілактики перевтоми робіть зупинки під час підготовки домашнього завдання (або виконання певного виду діяльності). Це можуть бути п’ятихвилинні перерви кожні 20 хвилин, перерви між завданнями – 10-15 хвилин. У період відпочинку заборонено використовувати будь-які гаджети, під час перерви дитина повинна виявляти свою активність – рухатися, стрибати, дивитися у вікно, пити воду, їсти яблуко тощо).

14. Привчайте дитину до підтримання порядку на її робочому столі (парті). Вона особисто має слідкувати за тим, щоб на столі не було зайвих предметів.

15. Швидка втомлюваність дитини зі СДУГ не залишить у неї сил на якісне виконання домашнього завдання у чистовику, тому від чернетки доцільно відмовитися.

16. Разом із дитиною складіть список завдань і розмістіть його на видному місці,девона зможе самостійно викреслювати чи позначати виконані завдання. У такий спосіб дитина вчиться самостійності, відповідальності та самоконтролю. Якщо необхідно, спокійно порадьте їй перевірити список.

17. Складіть для дитини режим раціонального харчування та дотримуватися його: уникайте їжі та напоїв з великою кількістю барвників, консервантів, харчових домішок.

18. Привчіть дитину до чіткого розпорядку дня.

19. Складіть із дитиною перелік справ, які робити можна, а які – не дозволяється.

20. Спрямовуйте активність дитини на позитивні справи.

21. У випадку необхідності підтримайте дитину і надайте їй допомогу.

22. Зберігайте спокій у будь-яких ситуаціях, будьте терплячими.

23. Навчіть дитину контролювати свої почуття та емоції. З цією метою необхідно показувати переваги спокійної поведінки на життєвих прикладах, разом з дитиною визначити правила поведінки в різних ситуаціях.

Виконання батьками зазначених рекомендацій допоможе їм краще організувати навчальний процес дитини зі СДУГ у домашніх умовах, створити сприятливе середовище для її розвитку та зберегти сімейне благополуччя.

Карантин можна провести з користю. Підтримуйте одне одного, хваліть за досягнення або нові ідеї, заохочуйте ініціативність, говоріть приємне просто так, без особливого приводу. Карантин і стрес все одно закінчаться, а з вами залишаться навички організації у незвичній обстановці, дисципліна і нові відносини з Вашою родиною.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування: Оцініть, будь ласка, наповнюваність та змістовність роботи сайту школи.

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень